Arabiyy

Tegakkanlah Agama Dan Janganlah Kamu Berpecah Belah

Ahbash Syiah

BAHAYA AHBASH JAHMIYYAH KHAWARIJ

ilmu lebih berharga dari dunia. kerana itulah Nabi tidak pernah meminta sebarang tambahan melainkan tambahan ilmu

orang2 beriman dan diberikan diangkat darajatnya di sisi Allah.

Kelebihan ilmu dan majlis ilmu.
Jihad
Sakinah, rahmat,
Dipuji Allah
Dimudahkan jalan ke syurga
Diampunkan dosa2 krn meramaikan sawad
Dimintkan kemapunna oleh para malaiakt, bintang2, burung2 dan ikan2 di laut.
Lebih baik 100 rakaat 1000 rakaat sunat.
Lebih baik dari ibadah 200 tahun.
Seperti menunaikan haji.
Abud Darda’ berkata, “Sesiapa yg menyangka berpagi dan berpetang menuntut ilmu bkn jihad maka telah berkuarng akalnya (ia telah bodoh dan gila).”

Sunnah Dalam berinteraksi dengan Kepala Bid’ah (Ajaran Sesat).
Kritik menghina ahli2 imam2 bid’ah, mmg wajib menghina kepala2 bid’ah bhkn itu ibadah kpd Allah, ibadah yg mendekatkan diri kpdNya.
Keras dan tegas terhadap ketua2 bid’ah adalah wajib menurut ijma’ salaf. Abu Uthman al Sobuni, Sharh Dr Rabii’ al Madkhali.

Nabi saw mmg berlembut dengan masyarakat awam termasuk badawi yg kencing di dlm masjid. Tp dengan kepala2 kufr Baginda keras dan tegas, perangi dengan senjata.
Dengan kepala bidaah zulkhuwaysirah bapa khawarij, Nabi sangat marah dan tegas! Begitu juga dengan golongan yang mendebat qadr dan sifat Allah, menambah2 ibdabdah.
Para ulama salaf ijma’ tentang kewajipan menjelaskan perawi lemah walau perawi itu salih zuhud, alim abid. Apalagi pencipta hadith palsu.
Menjelaskan tentang orang yg membawa aqidah bidaah kufur sesat palsu lebih wajib.

Ada golongan yang mengatakan ahl sunnah mengajar org awam membenci org lain.
Ini benar, ahl sunnah mmg mengajar org awam membenci ulama syirik dan bid’ah, mrk itu bkn ulama bahkan bukan islam, mrk mengajak kpd agama rekaan mrk, mengajak ke neraka Jahannam
من لم يكفر كافرا فهو كافر
Ini adalah nasihat demi Allah dan Rasul, menyelamatkan umat, amar ma’ruf dan nahi munkar.
Bahaya Bid’ah. (Lihat Aqidah Salaf, ms )
Bukan semua oran yang mengucapkan syahadah adalah muslim.

DUNIA Islam diganggu golongan menyeleweng dari jalan lurus iaitu Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ). Kemunculan golongan seperti Syiah Rafidhah, Khawarij, Murjiah, Muktazilah, Jabariyah dan Jahmiyah merosakkan akidah yang benar.
Masih ada saki-baki pengikut golongan tersebut menyebarkan fahaman itu sehingga hari ini.
Sedihnya mereka menyebarkan ajaran menyeleweng ini dengan berselindung di sebalik nama ASWJ supaya kesesatan mereka tidak dapat dihidu masyarakat.
Artikel ini menjelaskan mengenai kumpulan jemaah takfir, Al-Ahbash yang giat menyebarkan fahaman mereka. Al-Ahbash wujud sejak dahulu lagi, mula menular dalam kalangan kita sejak kebelakangan ini melalui pelajar yang belajar di timur tengah khususnya di Lubnan.
Perihal kumpulan ini ada disebut dalam kitab ‘Al-Mausu’ah Al-Muyassarah fi Adyan wal Mazahib wal Ahzab al-Mu’asirah’ iaitu ensiklopedia yang menceritakan mengenai agama, mazhab dan kumpulan yang muncul dalam Islam. Al-Ahbash adalah kumpulan sesat diambil namanya sempena guru mereka, Abdullah Al-Harari Al-Habasyi.
ahbash Malaysia menyamar sebagai ‘pejuang ahlus sunnah tulen’, aswj haqiqi, shafi’iyyah, asha’irah dan ‘pengkaji syiah’ kononnya, sedangkan ahbash sendiri hampir tiada beza dengan syiah. Bahkan ahbash mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan syiah.

Kemunculan Ahbash.
Kumpulan ini muncul di Lubnan saat berlakunya huru-hara disebabkan perang saudara. Tatkala itu, masyarakatnya berada dalam kejahilan dan kefakiran. ketika itulah, kumpulan Ahbash ini mengambil peluang menyebarkan ajaran melalui metodologi ahli kalam, amalan kesufian dan kebatinan bertujuan merosakkan akidah dan memecahbelahkan umat Islam.
Abdullah Al-Harari berasal dari Harare, Etopia, dikenali sebagai Al-Fattan (pembawa fitnah), juga Syeikhul Fitnah iaitu orang yang suka membawa fitnah. Ini disebabkan tindakannya yang bersekongkol dengan kerajaan kafir Hilasilasi di Lubnan mengakibatkan ramai ulama melarikan diri ke Mesir dan Saudi untuk menyelamatkan diri dari fitnah tersebut.
Matlamat agama ahbash.
1. Merampas kuasa (negara)
2. Membunuh semua salafiyyin yg mrk tuduh sbg mujassimah kuffar musyrikin .
Ahbash adalah kesinambungan ibn tumart yg membunuh 70,000 salafiyyin di maghribi . Hingga hari ini buku aqidah ibn tumart mjd silibus ahbash.
Mrk jg membawa ruh tariqat sofawiyyah iran, yg kemudian mjd sofawiyyah batniyyah rawafidh, yg membunuh jutaan ahl sunnah di sana. Tp ahbash membawa nama tariqat rifaeiyyah batiniyyah.
Ahnash melakukan huruhara dan pergaduhan di Harare, pembunuhan di lubnan dan syria.
Awas, jgn tidur jgn ditipu.

Membawa Pelbagai Aqidah Sesat.
Kumpulan Ahbash ini membawa fahaman menyeleweng dari mazhab ASWJ. Antaranya mereka berfahaman Jahmiyyah iaitu kumpulan yang menafikan sifat ALLAH SWT, membawa fahaman Murji’ah, Jabariyyah dan Rafidhah atau Syiah. Mereka mencela sahabat Nabi SAW dan menuduh Aisyah RA bermaksiat kepada ALLAH di samping fatwa mereka yang pelik.
Akhirnya Abdullah Al-Harari berjaya mengumpulkan pengikut yang taksub (mereka tidak mengiktiraf keislaman seseorang kecuali mereka mengakui akidah dibawa Abdullah Al-Harari).
Sedangkan akidah dibawa Abdullah Al-Harari ini jauh menyeleweng daripada akidah ASWJ. Pengikut yang taksub ini memaksa orang ramai mempelajari akidah Al-Habasyiah dengan mengetuk pintu rumah dan menyebarkan buku syeikh secara percuma.

Keganasan dan Pembunuhan
Antara tokoh Ahbash ini ialah Nizar Al-Halabi digelar Samahatu Al-Syeikh gelaran bagi mufti. Pengikut taksub ini menconteng dinding dengan slogan “Katakan tidak kepada Hassan Khalid (Mufti Lubnan) yang kafir, dan katakan ya kepada mufti Nizar Al-Halabi”.
Mufti Hassan Khalid dan Subhi Salih dibunuh kumpulan Ahbash. Nizar Al-Halabi juga dibunuh kerana fatwa sesat dikeluarkannya. Begitulah akhlak buruk pengikutnya diajar guru mereka, Al-Harari iaitu mudah melemparkan tuduhan kafir kepada sesiapa sahaja yang tidak bersetuju mereka.
Akidah & ajaran dianuti
Ahbash mendakwa bermazhab dengan Mazhab Al-Syafi’e dalam fikah dan akidah, hakikatnya mazhab mereka jauh dan menyeleweng dari mazhab Al-Syafi’e. Semberono mentakwilkan sifat ALLAH tanpa kaedah betul, contohnya mentakwilkan (mengubah sifat ALLAH Istiwa’ kepada Istila’) iaitu berkuasa seperti dilakukan mazhab Mu’tazilah dan Jahmiyyah.
Syirik dalam Aqidah

Dr. ‘Abd al-‘Aziiz al-Tarifii seorang tokoh besar ulama hadith dan hafiz abad ini berkata,
“Ahbash meyakini wali-wali mengurus alam. Mereka sama seperti musyrikin. Tidak halal sembelihan mereka, tidak harus berkahwin dengan mereka dan tidak harus solat di belakang mereka (tidak sah).” Mereka solat mengadap timur.

Al-Quran adalah Makhluk.
Al-Harari Al-Habasyi mendakwa al-Quran adalah lafaz Jibrail, bukan kalamullah sepertimana akidah ASWJ. Ini boleh dilihat dalam kitab ditulis Al-Harari, Izharul ‘Aqidah Al-Sunniyyah: halaman 51.

Iman Sekadar Mengucap
Ahbash sesat dalam masalah berkaitan dengan iman seperti Murji’ah dan Jahmiyyah iaitu memisahkan antara iman dan amal. Amalan seseorang tidak ada kena mengena dengan iman. Maka seorang itu dikira beriman walaupun meninggalkan solat dan juga rukun Islam lainnya. Ini bercanggah dengan akidah ASWJ yang menyatakan Islam Iman itu ialah Aqidah (iman), qawl dan amal. Lihat buku Al-Harari, Al-Dalil Al-Qawim halaman 7 dan kitabnya Bughyatu Al-Tolib halaman 51.
Al-Harari berkata: “Sesiapa yang tidak berhukum dengan syariat ALLAH dalam dirinya, tidak melaksanakan kefarduan ditetapkan ALLAH, tidak menjauhkan diri dari kemaksiatan seumur hidupnya tetapi dia pernah mengucapkan La ilaha illallah walaupun sekali, dia seorang Islam beriman. Juga disebutkan sebagai orang beriman yang berdosa.” Rujuk al-Harari, Al-Dalil Al-Qawim halaman 9-10 dan Bughyatu al-Tolib halaman 51.
Ini bersalahan dengan aqidah ahl sunnah, yang mengatakan bahawa menolak amal adalah kufr, amal termasuk dalam ruanglingkup iman. Ada di kalangan mereka yang mengatakan bahawa mereka tidak memerlukan syafaat Nabi s.a.w. Kepercayaan ini adalah kepercayaan firqah Murji’ah yang sesat.

Aqidah Jabariyyah.
Ahbash dalam masalah Al-Qadr adalah Jabariyyah. Mereka mendakwa ALLAH menolong seorang kafir atas kekufurannya, kalau tidak kerana ALLAH tidaklah seorang kafir itu menjadi kafir. Lihat kitabnya Al-Nahju Al-Salim halaman 71.

Memohon Hajat dari Ahli Kubur.
Ahbash menggalakkan pergi ke kubur dan ber istighathah memohon hajat kepada ahli kubur. Dakwaan mereka, ahli kubur keluar dari kubur menunaikan hajat pemohon kemudian kembali ke kubur semula.
Fatwa sesat dan syirik abdullah harare.
فتاوى حبشية ضالـة الفتوى الأولى: فتوى الشرك سئل الحبشي عن جواز الاستغاثة بالاموات كقول القائل « المدد يا سيدي بدوي اغثني يا دسوقي فقال الحبشي « نعم جائز»
al-Habashi ditanya, “Apa hukum meminta pertolongan dari orang2 mati, spt madad (tolonglah) wahai tuanku badawi, wahai dusuqi, .?”
Berkata abdullah harare,
Ya, harus.

Abid annuriyy berkata, Ini tidak syak lagi kufr shirk dan riddah! Kafir murtad.
قيل له: لماذا يقول يا سيدي عبد القادر يا بدوي ولا يقول يا محمد؟ فقال: ولو أي مع ذلك فهو جائز. قال: لكن تركه أفضل. قيل له: ان الارواح تكون في برزخ فكيف يستغاث بهم وهم بعيدون؟ اجاب: الله تعالى يكرمهم بأن يسمعهم كلاما بعيدا وهم في قبورهم فيدعو لهذا الانسان وينقذه، احيانا يخرجون من قبورهم فيقضون حوائج المستغيثين بهم ثم يعودون إلى قبورهم»…
[10/28, 9:31 AM] Ruh2 wali keluar dari kubur mrk lalu menunaikan hajat2 org2 yg meminta pertolongan. Kemudian wali2 itu kembali masuk dlm kubur2 mrk.
🔵Berkata Ust Abid Annuriyy: ini tidak syak kufr akbar. Kafir murtad. Sesiapa yg tidak mengkafirkan kafir maka dia mjd kafir.

Begitu juga mereka membenarkan memohon perlindungan dari selain ALLAH. Lihat Al-Dalil Al-Qawim halaman 173, Bughyatu Al-Tolib muka surat 8 dan Sorih Al-Bayan muka surat 57 dan 62.
Mencipta Hadith Palsu
Ahbash mensahihkan hadis lemah dan palsu yang menyokong mazhabnya dan sebaliknya melemahkan sesuatu hadis sekiranya bercanggah dengan mazhabnya. Boleh dilihat dengan jelas dalam kitabnya Al-Maulid Al-Nabawi. Ini kufr menurut al-Imam Abu Muhammad al-Juwayni dll.
Mengutuk Sahabat Nabi.
Al-Harari mencela sahabat terutamanya Muawiyyah bin Abi Sufian RH, Aisyah RA, mengutuk Khalid bin Al-Walid dan sahabat lainnya. Dia juga berkata sesiapa yang tidak bersama pemerintahan Ali mati dalam keadaan jahil.

Kesesatan Takfir
Al-Harari mengkafirkan ulama, dia menghukum Ibnu Taimiyyah kafir dan menjadikan kewajipan pertama bagi setiap mukalLaf mengiktiraf kekufurannya. Begitu juga Imam Al-Zahabi di sisinya seorang yang keji. Mengkafirkan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab Tamimi, Syeikh Muhammad Nasiruddin Al-Albani, Syeikh Sayyid Sabiq, Sayyid Qutub, Syeikh Al-Qaradhawi, Syeikh Said Ramadhan Al-Buti dan ramai ulama lain. Tetapi Ibn ‘Arabi seorang yang sepakat ulama mengatakan kufurnya fahaman yang dibawa iaitu wahdatul wujud, akidah hulul dan sebagainya, Al-Harari mengatakannya sebagai Syeikhul Islam.
KESESATAN DALAM WALA’
Wala’ termasuk dasar aqidah. Ahbash memberikan wala’ (cinta, sokongan dan ketaatan) kepada rejim Syiah Nusayri Ba’thi Syria yang dihukumkan musyrik kafir murtad oleh ulama’ Islam sepanjang zaman. Mereka suka melabel orang lain sebagai pengganas dan pelampau sedangkan merekalah sebenarnya pengganas dan pelampau. Pengeboman terhadap Rafiq Hariri dilakukan demi rejim Syria dan agama syiah. Mereka sangat rapat dengan Hizbullah dan Parti Amal (Syiah).

Fatwa2 Sesat dan Pelik.
Antara fatwa Al-Harari Al-Habasyi dalam fikah yang pelik ialah seperti bolehnya melihat kepada wanita ajnabiah (tidak menundukkan pandangan), ihktilat (percampuran lelaki dan wanita), boleh bersalam-salaman antara wanita ajnabiah, wanita boleh keluar rumah dalam keadaan tabaruj dan memakai wangian walaupun tanpa keizinan dan keredaan suami. Boleh berjual-beli anak yang merdeka, boleh makan riba dan bersolat dengan pakaian bernajis. Lihat Bughyatu Al-Tolib halaman 99.
SOLAT secara sesat.
Ahbash solat mengadap timur, sedangkan umat islam solat mengadap barat (ke Mekah). Ini antara amalan sesat golongan ahbash dan kejahilan mereka. Mereka mencipta hokum dan amalan agama mengikut hawanafsu.
Mereka juga menggalakkan mufaraqah ketika solat Jumaat dan jamaah sesuka hati. Sedangkan dalam manhaj ahl al-sunnah, solat di belakang imam yang fasiq dan bid’ah sekali pun adalah sah.
ZAKAT
Zakat tidak wajib ditunaikan kerana kononnya wang kertas bukan dinar dan dirham. Bahkan dalam ajaran mereka, solat, puasa dan ibadat tidak wajib lagi begitu juga segala yang haram tidak lagi haram setelah mencapai ‘Hadrat Tuhan’. Ada pun orang awam maka mereka itu baru ‘Mengetuk Pintu Tuhan.’

Maka dari apa disebutkan ciri-ciri kumpulan Ahbash ini boleh disimpulkan:
Bermazhab dengan Mazhab Al-Asy’ari yang terkemudian dalam masalah sifat-sifat ALLAH yang lebih menghampiri mazhab Jahmiyyah.
Bermazhab Murjiah dan Jahmiyyah dalam masalah iman berpegang dengan tarekat kesufian yang menyeleweng seperti Tarekat Al-Rifa’ie dan Naqsyabandiah dan juga akidah golongan Al-Batiniyyah.
Mengkafirkan ulama dan umat Islam umumnya yang tidak sehaluan dengan mereka.
Mensahihkan hadis lemah atau palsu berdasarkan apa yang selari dengan kumpulan mereka dan melemahkan hadis sahih sekiranya bercanggah dengan kumpulannya.
Mengaburi masyarakat dengan gelaran ulama hadis dan sebagainya yang mereka berikan kepada Al-Harari seperti Al-Allamah Al-Muhaddis.
Antara kitab yang ditulis Abdullah Al-Harari al-dajjal disebarkan di Malaysia termasuk di perpustakaan universiti tempatan seperti:
Sorih Al-Bayan.
Kitab Al-Maulid Al-Nabawiy.
Al-Dalil Al-Qawim ‘Ala Sirat Al-Mustaqim.
Bughyatu Al-Tolib fi Makrifati Ilmi Al-Din Al-Wajib (ini buku dia plagiat buku tokoh yaman He stole credit for a text authored by al-Habib ʿAbd Allah ibn Husayn ibn Tahir Ba ʿAlawi (1778-1855) ) dan lain-lain.
Ini antara pegangan mereka bawa dan seru kepadanya. Ulama terkenal seperti Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi, Syeikh Wahbah Al-Zuhaili, Syeikh Said Ramadhan Al-Buthi dan majlis fatwa dunia menfatwakan kesesatan pegangan mereka dan mengingatkan umat supaya berwaspada.
Masyarakat di Malaysia harus berwaspada terhadap pemikiran ekstrem mudahnya menghukumkan kafir dan sesat sekiranya berbeza pendapat dengan mereka. Kembalilah kepada ajaran ASWJ yang dibawa dan difahami generasi terbaik umat ini iaitu sahabat.

Siddiq Hasan Khan (wafat th. 1307 H) rahimahullah berkata: “Termasuk Sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam iaitu menjauhkan diri dr ahlul bid’ah, memisahkan diri dari mereka, meninggalkan debat dg mereka, ber-tengkar tentang masalah yang sudah jelas dalam Al-Qur-an dan As-Sunnah. Setiap hal yang baru dalam agama adalah termasuk bid’ah, tidak membaca buku-buku yang ditulis oleh ahli bid’ah, tidak mendengarkan perkataan mereka, baik, dalam masalah-masalah yang prinsip mahupun yang furu’ (cabang) dalam agama. Sebagaimana bid’ahnya Rafidhah, Khawarij, Jahmiyah, Qadariyah, Murji’ah, Karramiyah dan Mu’tazilah, semua firqah tersebut termasuk firqah (golongan) yang sesat dan jalannya mereka adalah jalan ahlul bid’ah.”

Kesudahan Ahli Bid’ah.

Soal Jawab Fiqh.

Apakah buku aqidah yang sahih dan sesuai dibaca?
Insuran tidak harus krn riba, judi dan penipuan.

Apakah hokum Solat jamak jumaat dgn asar.
Dlm mazhab Shafiei sendiri perkara ini khilaf. Hendaklah solat jumaat bersama imam dgn niat zuhur qasar. Kemudian jamak dengan asar. Ini tidak mengapa.
~al akh al allamah al tarifi~
apa makna zindiq? Termasuk makna zindiq ialah org yg sesat sdgkan ia sgt yakin ia ahl sunnah, dan yg yaqin ia islam sdgkan ia telah kufr. Lihat Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah.
Yg mengikuti syiah atau ahbash tidak syak lg zandaqahnya, jgn tertipu dgn ckp lmh lembut
Yg mengkafirkan ahl sunnah, mewahhabi, menuduh tajsim xsyak lg itu zandaqah. Yg membela zindiq xsyak lg akan kekufurannya

🔴Soalan. Benarkah penyembah kubur, geng qasidah tidak kafir kerana mrk jahil?
🔵Jawapan.
Penyembah kubur bkn islam, mrk musyrik kafir murtad. Kejahilan dalam dlm perkara2 usul dan syirik2 akbar tidak dimaafkan. Yakni dlm masa’il wadihah kejahilan xdimaafkan spt xtahu pengharaman penyembahan selain Allah, zina dan mencuri, rukun2 iman. Dlm masa’il khafiyyah, itu mgkin dimaafkan spt kejahilan tentang beberapa ijma’ dlm ilmu faraid

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: