Arabiyy

Tegakkanlah Agama Dan Janganlah Kamu Berpecah Belah

Jangan gopoh menuduh tajsim

Qazaf Mujassimah
Takrif
Orang yang berfahaman tajsim disebut mujassimah, singularnya mujassim. Berasal dari perkataan jism yang digunakan oleh ahli2 falsafah yunani dan greek.
Tajsim sarih.
Sesetengah golongan mengatakan dengan jelas bahawa “Allah itu berjisim (Allahu jism).” Kalimah ini adalah bid’ah dalam islam , lalu segolongan ulama mengkafirkan sesiapa yang mengatakan dengan lidahnya, “Allah berjisim” secara sarih (jelas terang-terangan).
Tajsim ghayr sarih. [تجسيم غير صريح]
Ada kelompok muslimin yang mengatakan Allah itu berjsim tetapi tidak sama dengan jsism2 mahkhluk. Ulama islam menghukumkan golongan ini sebagai ahli bid’ah, tetapi tidak mengkafirkan mereka. Mereka adalah muslimin.
Tajsim dan ithbat.
Ithbat [إثبات] ialah beriman dan mengakui zahir nass tanpa menyamakan sifat2 Allah itu dengan sifat2 makhluk. Allah berwajah, bertangan, istiwa’ di atas arasy, semua tanpa menyamai makhluk. Tiada sesuatu pun serupa dan setanding denganNya. Ini adalah aqidah yang benar bahkan inilah kefahaman dan keyakinan salaf. [Adakah beriman juga salah dan kafir? Salahkan beriman?]
Adapun ta’wil sifat2 ini, itu adalah fahaman jahmiyyah mu’tazilah.
Sesetengah kelompok dengan bebalnya menyamakan ithbat dengan tajsim, menghukum semua muslim yang beriman dan ithbat zahir sifat2 Allah sebagai kafir, mujassim, mushabbih, Wahhabi, hashawi, khabith dsb. Ini tuduhan yang bodoh dan batil.
Saya sendiri pernah mendengar seseorang berkata, “siapa ithbat, dia kafir!!”
Tajsim dan tashbih.
Termasuk kebebalan jahmiyyah dan cicit2 mrk ialah, menyamakan tajsim dan tashbih [تشبيه]. Sedangkan tajsim ada banyak perincian dan perbahasannya di kalangan ualaam, tidak boleh diletak dibakulkan semuanya. Ada yang kafir, sesat dan bid’ah tidak kafir.
Tashbih dan ithbat pula tidak sama. Ithbat bukan bermakna tashbih. Tashbih ialah apabil;a mengatakan secara jelas sifat Allah dengan sifat makhluk. Spt mengatakan “Tangan Allah spt tangan manusia, atau tgn Allah spt tgn saya” Inilah dikafirkan oleh ulama salaf. Ini sahih.
Adapun mengatakan “wajah Allah memang ada, tetapi tidak sama dengan wajah makhluk,”… Allah istiwa’ tetapi tidak sama dengan istiwa’ mahkluk, Tangan Allah tidak sama dengan tangan makhluk”,,,,ini tidak mengapa, krn wajah Allah, istiwa’Nya dan tanganNYa mmg disebut secara jelas dalam quran dan hadith2 sahih, mutawatir dan ahad.
Al-Imam Ibnu ‘Abdil-Barr rahimahullah berkata :
ومُحالٌ أن يكون مَن قال عن اللهِ ما هو في كتابه منصوصٌ مُشبهًا إذا لم يُكيّف شيئا، وأقرّ أنه ليس كمثله شيء
“Dan mustahil tidaklah mungkin terjadi orang yang berbicara tentang Allah sesuatu yang dinasskan dalam kitab-Nya disebut sebagai musyabbih, apabila ia tidak men-takyif-nya sedikitpun dan mengatakan tidak ada sesuatupun yang serupa dengan-Nya” [Ibn ‘Abdil Barr, Al-Istizkaar, 8/150].
Az-Zahabi rahimahullah berkata :
ليس يلزم من إثبات صفاته شيء من إثبات التشبيه والتجسيم، فإن التشبيه إنما يقال: يدٌ كيدنا … وأما إذا قيل: يد لا تشبه الأيدي، كما أنّ ذاته لا تشبه الذوات، وسمعه لا يشبه الأسماع، وبصره لا يشبه الأبصار ولا فرق بين الجمع، فإن ذلك تنزيه
“Tidaklah penetapan sifat-sifat-Nya mengkonsekuensikan adanya penetapan tasybiih dan tajsiim, karena tasybiih itu hanyalah jika dikatakan : ‘tangan seperti tanganku’…… Adapun jika dikatakan : ‘tangan namun tidak menyerupai tanganku’, sebagaimana Dzaat-Nya tidak menyerupai dzat-dzat makhluk, pendengaran-Nya tidak menyerupai pendengaran-pendengaran makhluk, dan penglihatan tidak menyerupai penglihatan-penglihatan makhluk, maka itulah yang disebut tanziih” [Al-Arba’iin min Shifaati Rabbil-‘Aalamiin, hal. 104].
Apa yang dapat kita simpulkan dari perkataan para imam di atas ?. Tasybiih itu hanya terjadi bagi orang yang mengatakan bahawa sifat Allah sama seperti sifat makhluk.

Siapa mujassimah?
Mujassimah ialah golongan yang mengatakan “Allah berjisim” dengan lidahnya secara sarih, spt puak saba’iyyah, hishamiyyah (syiah mujassimah), karramiyyah, jawaliqiyyah, yunusiyyah pengikut yunus al-qummi (syiah), bayaniyyah pengikut bayan bin Sam’an (satu kelompok saba’iyyah), Mughiriyyah, mansuriyyah, khattabiyyah dll. Syiah mutakhir pula adalah mu’attilah jahmiyyah. Syiah mutakhir menuduh asha’irah sbg mujassimah.
Lafaz lain bagi mujassimah ialah hashawiyyah. Hashawiyyah juga merujuk golongan merapu, buta tuli dan huruhara jahil dalam hadith tidak tahu membezakan antara hadith sahih, da’if dan palsu.
الهشامية أيضًا على أصحاب هشام بن سالم الجواليقي،[5] واليونسية أصحاب يونس بن عبد الرحمن القمِّي،[6] والبيانية أتباع بيان بن سمعان، والمغيرية أتباع مغيرة بن سعيد العجلي، والمنصورية أتباع أبي منصور العجلي، والخطابية أتباع أبي الخطاب الأسدي.[1]
Puak jahmiyyah mu’tazilah menuduh asha’irah maturidiyyah sebagai mujassimah mushabbihah. Asha’irah maturidiyyah pula menuduh puak salafiyyah sbg mujassimah mushabbihah krn salafiyyah mengithbatkan jihah (arah atas) dan makan (tempat) bagi Allah. Sdgkan salafiyyah menafikannya, mrk hanya ithbat tanpa kayf, tanpa tashbih. Salafiyyah menamakan mu’tazilah, asha’irah maturidiyyah sbg mu’attilah yang menyembah sesuatu yang tiada (‘adam).
Ini qafz takfir, tafriq, dirar,
Segolongan sufiyyah wahdtul wujud dihukum mujassimah mushabbihah krn menganggap Allah bersatu dengan mrk, turun dan masuk ked lm tubuh mrk. Spt hallaj, sharuwardi, ibn arabi, abn sab’in, ibn faridh dll.
Segolongan sufiyyah lain menganuti fahaman jahmiyyah mu’tazilah, fahaman Allah tidak bertempat.
Di mana
Mengapa
Timbulnya tajsim atau jismiyyah ini berpunca dari kefahaman mereka yang slah terahadap ayat2 al-quran dan hadith2 nabi saw. Ini kerana zahir nas2 sifat mengisyaratkan Allah itu berjsism.
Bagaimana
Mujassim kafir? Lihat dulu tafsiran salaf dan ulama mujtahid, jgn rujuk ahbash, syiah, ahli kalam pelampau asha’irah dan pondokiyyah jahmiyyah!
Tajsim boleh dibahagikan kpd beberapa bahagian :-
1.Percaya wajah Allah dan tangan Allah, pergi datangnya Allah, istiwa’ dan fawqiyyahNya . ini tidak mengapa bahkan inilah sunnah dan zahir nass. Itu tajsim yg tidak jelas, (tajsim ghayr sarih), bahkan bkn tajsim pun. Bukan tajsim.
2. Mengatakan “Allah itu berjisim tetapi xsama dgn jisim2 makhluk”, melafazkannya dgn lidah, itu bid’ah tp tidaklah kafir.
3. Sengaja membygkn wajah Allah tp dlm ms menafikan tashbih, ini pun dimaafkan. In Shaa Allah.
4. Tanpa sengaja terbygkan wajah Allah, ini jg bkn tajsim , ini dimaafkan.
5. Menuturkan dgn lidah, dgn jelas bhw “Allah itu berjisim.” Inilah tajsim yg diingkari ulama, bahkan sebahagian ulama mengkafir kan tajsim sorih ini.
Kesimpulan. Tidak wujud tajsim sarih dlm masyarakat Islam. Yg kecoh menuduh org lain sbg mujassim itu sebenarnya bodoh, benak, dangkal, bebal, bahlul, tidak byk mengkaji, otak sempit, merapu, buta tuli, sesat, terpengaruh dgn syiah jahmiyyah mu’tazilah falasifah

Siapa yang gila menuduh org lain sbg mujassim?
Mrk adalah sesetengah ustaz zindiq dan ulama separuh masak yang suka menggelar orang lain sbg mujassim. Begitu jg segolongan puak pondok jahil dan sesat. Begitu juga pelampau asha’irah (cicit jahmiyyah), ahbash dan syiah, tajsim ini menjadi zikir di bibir mereka.
Yang menjadi batuapi, talibarut jahmiyyah mu’tazilah mushrikin mengajar orang2 jahil mentajsimkan org lain adalah org2 pondok sendiri yg xberpelajaran, mrk hanya kenal buku2 picisan mu’tazilah pondok mrk.
Kerana gila hendak menafikan jismiyyah, mereka mengeluarkan kenyataan bhw Allah tidak besar, kerana besar itu sifat jism, Allah tidak tinggi kerana tinggi itu sifat jism. Mrk ambil “falsafah nafi jism” yang sesat, menolak ayat2 quran dan hadith2 Nabi saw.

Kesimpulan
1.Perbahasan tajsim sangat luas. Jgn bicara tentang tajsim sebelum banyak membaca dan mengkaji, bukan sekadar taqlid buta dengan satu guru sahaja. Berapa kitab, dan maqalah ilmiyyah tentang tajsim yg sdh kamu baca tentang tajsim untuk mentajsimkan orang? 100? 1000? 2000?
Tidak habis2 mujassimah mujassimah…
Imam Ahmad pun dituduh mujassim kafir.

2.Mujassim sarih tidak wujud. Menuduh mana-mana muslim sbg mujassim adalah tuduhan yang batil, jahat, gila, jenayah qazaf dan takfir, sangkaaan jahat dan berpunca dari kefahaman dangkal.
Allah yg maha pemurah lagi mahabesar, memang tinggi di atas arasy. Mahu percaya Allah bertempat,atau tidak bertempat atau di mana2, terpulanglah. Gaduh buat apa?? Memang dalam pengaku ahl Sunnah sendiri ada 3 kelompok dan fahaman.
Paling penting solat, sesiapa tidak solat fardhu, ia kafir.

3.Pada saya, mujassim itu bid’ah, bukan kafir.
4.Org yg menuduh tajsim xsyak lg adalah jahil , dia sendiri xknal apa itu tajsim.
5.Tajsim.
Perkataan tajsim dan mujassim tidak dikenal di kalangan salaf. Ini kerana jism mempunyai makna yang benar dan batil.
Allah berjism atau tidak?
Allah tidak boleh disebut berjism, tidak blh juga disebut Allah tidak berjisim. Krn ithbat jism dan nafi jism tidak disebut dalam nass secara sarih.
Tidak halal melabel orang mujassim atau mujassimah (yakni mengkafirkan) krn mujassimah ialah orang yang mengatakan “Allah berjisim” atau “allah berjisim tetapi tidak seperti jisim2 makhluk.” Sekadar imrar dan ithbat wajah Allah dan tangan Allah bukanlah tajsim. Itu iman dan ithbat tanpa tashbih.
Ada ker Muslim yg mengatakan”Allah itu berjisim”? Ada?
6.Membicarakan tentang jism adalah bid’ah dan takalluf, kebodohan, sia2 dan membuang masa. Lbh baik gunakan masa anda utk menghafaz quran, hadith2, mempelajari Bahasa arab, berzikir, bersolat, menutut ilmu, riyadah dan lain2 aktiviti bermanfaat utk dunia dan akhirat.
6.Salafiyyah yang mengimani dan ithbat sifat wajah Allah, tangan, pergi datangnya Allah, istiwa’ dan fawqiyyah adalah ahl Sunnah, bukan mujassimah.

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: