Arabiyy

Tegakkanlah Agama Dan Janganlah Kamu Berpecah Belah

Kewajipan infaq di jalan Allah

1.Dan org2 yg menimbun2kan emas dan perak serta tidak menginfaqkannya di jalan ALlah, maka gembirkanlah mereka dengan azab yang sangat pedih. Pd hari itu harta itu dibakar di dalam Api Neraka, diseterikadenganaya dahi mereka badannya, dan belakang bdn meraka. Inilah yang kamu timbunkan2 (tanpa infaq di jalan ALlah), utk diri kamu sendiri, maka rasakanlah azab dengan yang kamu timbun2kan itu sendiri!!

(Surah al-Tawbah: ayat 34-35)

2.Dermakannlah harta yang Kami rezekikan kpd akmu di jalan Allah sebelum datang kepada kamu kematian, lalu ia berkata, Ya Allah, tangguhkanlah walau sedikit masa shj, pasti saya akan bersedekah dan mjd org2 yg solih. Allah TIDAK AKAN menangguhkan nyawa seseorang apabila telah sampai  ajalnya,

Surah al-Munafiqun: ayat 10-11

3.Firman Allah dalam surah Muhammad ayat 38 bermaksud :

” ( ingatlah ), kamu ini adalah orang-orang yang yang bertabiat demikian kamu di seru supaya menderma dan membelanjakan sedikit dari harta benda kamu pada jalan Allah, maka ada di antara kamu yang berlaku bakhil maka sesungguhnya sebenarnya dia berlaku bakhil kepada diri nya sendiri dan ingat lah Allah Maha kaya ( tidak berhajat kepada sesuatu pun), sedang kamu semua orang orang miskin ( sentiasa berhajat kepada Nya segala hal ) dan jika kamu berpaling ( daripada beriman , bertaqwa dan berderma ) Dia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, setelah itu mereka tidak akan berkeadaan seperti kamu.”

Hadith Nabi:
sabda Rasulullah s.a.w.  bersabda :- maksudnya : “Bentenglah harta kamu dengan berzakat, rawati sakitmu dengan bersedekah, dan persiapkan dirimu menghadapi ujian dengan berdoa.” ( HR At-Tobaraani )

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” إِنَّ الَّذِي لَا يُؤَدِّي زَكَاةَ مَالِهِ ، يُمَثَّلُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شُجَاعٌ أَقْرَعُ ، لَهُ زَبِيبَتَانِ ، قَالَ يَلْزَمُهُ ، أَوْ يُطَوِّقُهُ ، قَالَ : يَقُولُ لَهُ : أَنَا كَنْزُكَ ، أَنَا كَنْزُكَ

Rasulullah saw bersabda, Orang yang tidak menunaikan zakatnya, ia didatngi oleh ular yang botak pd hari Qiyamat, yang mempunyai 2 taring, matanya hitam, kepalanya berbintik, mematuknya, ia berkata, Akulah harta kamu!! akaulah harta kamu!! sehingga selesai hisab!!

HR al-Imam Ahmd ibn Hanbal, dr Ibn ‘Umar r.a.

ALBaqarah: Ayat 265 :

Dan perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya karena mencari keridhaan Allah dan untuk keteguhan jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka hujan gerimis (pun memadai). Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu perbuat.

DERMA DI JALAN ALLAH DIPERLUKAN.

UNTUK CETAKAN 500 naskhah dianggakan harganya RM3590.00, utk 1000 naskhah RM5400.00

 

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: