Arabiyy

Tegakkanlah Agama Dan Janganlah Kamu Berpecah Belah

‘Urwah ibn al-Zubayr

Salah seorang imam 7 di Madinah. Tabii yang paling alim tentang hadith ‘Aishah r.ha. hafiz yang thiqah lagi wara’.

Beliau membaca 1/4  al-Quran pada stp hari dan membacanya sekali lagi pd waktu mlm. Ketika solat, beliau memanjangkan sujud dan membanyakkan doa dalam sujud.

‘Urwah berdoa kepada Allah agar menjadi orang alim dan manusia mengambil ilmu darinya. Doa beliau dimakbulkan sehingga para sahabat Nabi bertanya kepada beliau.

Beliau pernah berkata kpd org ramai, “Ambillah hadith dari saya…ambillah hadith dr saya…” sambil memberikan duit kepada pelajar yang belajar dengannya.

Antara nasihat beliau kpd para pemuda;

“Ada apa dengan kalian ini, kenapa kalian tidak menuntut ilmu. Kalau sekarang ini kalian masih kecil, nescaya nantinya kalian akan menjadi para pembesar di kalangan kaum kalian. Dan tidak ada kebaikan pada seorang yang sudah tua sementara ia adalah seorang yang bodoh. Sungguh aku telah melihat pada diriku sendiri 4 tahun sebelum meninggalnya ‘Aisyah iaitu aku berkata pada diriku sendiri: Kalau seandainya dia (’Aisyah) meninggal pada hari ini maka tidaklah aku menyesali dan bersedih terhadap hadith (ilmu) yang ada pada dirinya disebabkan aku telah mengambil semuanya. Dan sungguh telah sampai kepadaku adanya sebuah hadith dari salah seorang shahabat maka akupun berusaha untuk mendatanginya. Maka ternyata aku dapati majlisnya telah selesai, akupun pergi ke rumahnya dan duduk di depan pintu rumahnya kemudian aku bertanya kepadanya tentang hadith tersebut.”

Beliau wafat pada tahun 93 Hijriyyah ketika berusia 70 tahun dalam keadaan sedang berpuasa. Hisyam bin ‘Urwah mengatakan: Ayah saya berpuasa terus-menerus (banyak berpuasa) dan meninggal dalam keadaan berpuasa.

Single Post Navigation

Leave a Reply

