Arabiyy

Tegakkanlah Agama Dan Janganlah Kamu Berpecah Belah

Aqidah al-Imam al-Shafi`i

Berkata al-Imam al-Shafiei r.a.,

أخبرنا مالك عن هلال بن أسامة عن عطاء بن يسار عن عُمَر بن الحَكَم قال‏:‏ ‏(‏ أتَيْتُ رسولَ اللهِ بِجَارِيَةٍ، فَقُلْتُ‏:‏ ياَ رَسُولَ اللهِ، عَلَيَّ رَقَبَةٌ، أَفَأَعْتِقُهَا‏؟‏ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللهِ‏:‏ أَيْنَ اللهُ‏؟‏ فَقَالَتْ‏:‏ فِي السَّمَاءِ‏.‏ فَقَالَ‏:‏ وَمَنْ أَنَا‏؟‏ قَالَتْ‏:‏ أَنْتَ رَسُولُ اللهِ‏.‏ قَالَ‏:‏ فَأَعْتِقْهَا‏)‏ ‏[‏موطأ مالك‏:‏ كتاب العتق والولاء/1269؛ مسند أحمد‏:‏ باقي مسند الأنصار/22645؛ سنن النسائي‏:‏ كتاب الوصايا/3593‏]‏

Mengkhabarkan kepada kami Malik, dari Hilal ibn Usamah, dari ‘Ata’ ibn Yasar, dari Mu`awiyah ibn al-Hakam r.a. berkata, Saya datang kepada Rasulullah saw membawa sorang budak perempuan, lalu saya berkata, “Wahai Rasulullah , saya mempunyai seorang hamba (yang telah saya tampar), wajibkah saya  memerdekan ia?”

Rasulullah berkata kepada hamba itu, “Di manakah Allah?” Ia menjawab, “Di langit.” Rasulullah bertanya lagi, “Siapakah saya?” Ia menjawab, “Tuan adalah utusan Allah.”

Rasulullah saw bersabda, “Bebaskanlah ia , sesungguhnya ia perempuan beriman.” (Hadith sahih, Riwayat al-Shafiei, Malik, Ahmad dan al-Nasa`ei.)

Lihat al-Imam al-Shafiei, al-Risalah, Bab Ma Nazala ‘Amman Dallat al-Sunnah Khaassah ‘ala Annahu Yurad Bih al-Khaas, Bayan Fardh Allah Fi Kitabih Ittiba` Sunnati Nabiyyih.

Single Post Navigation

Leave a Reply

