Arabiyy

Tegakkanlah Agama Dan Janganlah Kamu Berpecah Belah

Apakah Kelebihan ayat-ayat Sifat

Soalan:
Apakah Kelebihan Ayat2 Sifat dan apakah huukum mengulang-ulangkannya?

Jawapan:
Berdasarkan riwayat dari Nabi saw. tidak ada perbezaan antara ayat-ayat sifat Allah dan ayat-ayat yang lain, sejauh pengetahuan kami. Tetapi adakalanya ayat-ayat itu lebih dapat

1.menjadikan hati khusyuk dan menangis, karena mengingatkan kebesaran Allah dan kebaikan-Nya. Seperti ayat:

“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam hari, lalu Dia bersemayam di atas `Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan pentadbir semesta alam. [Al A’raaf: 54] jika direnungkan akan membuat seseorang menangis dan khusyuk karena takut kepada Allah Yang Maha Tinggi dan Perkasa.

Demikian juga ayat-ayat lain seperti firman Allah: “Dia-lah Allah Yang tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dia-lah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dia-lah Allah Yang tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengurniakan keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala keagungan, Maha Suci ALLah dari apa yang mereka persekutukan.” [Al Hasyr: 22, 23]
hingga akhir surat. Semua ayat itu dapat menyebabkan menangis karena mengingatkan kepada keagungan Allah, kesempurnaan kebaikan kepada hamba-Nya, dan kesempurnaan erti sifat-sifat itu.

Dengan demikian merenungkan ayat-ayat yang berisi sifat-sifat nama-nama dan sifat-sifat Allah adalah sangat penting seperti merenungkan ayat-ayat yang berisi berita tentang surga dan neraka, serta berita tentang kasih dan azab. Nabi saw. jika menjumpai ayat ancaman, meminta perlindungan kepada Allah (membaca: “A’uzu billah”), dan jika menjumpai ayat janji, berdoa. Hal ini diriwayatkan oleh Huzaifah ra. dari Nabi saw.

Di antara yang pernah dilakukan oleh Nabi saw. adalah berdoa saat menjumpai ayat harapan, meminta perlindungan kepada Allah saat menjumpai ayat takut, dan bertasbih pada saat menjumpai ayat nama dan sifat Allah.

2. Antara lain, seperti kata al-Imam Ibn al-Jawzi dalam Sayd al-Khaatir, ayat-ayat sifat mengingatkan kewujudan ALlah dan kebesaranNya Jalla JalaluH ! menanamkan rasa takut dan malu kepadaNya.

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: